Gebakken kakkerlak!!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joost en Nina - WaarBenJij.nu Gebakken kakkerlak!!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joost en Nina - WaarBenJij.nu

Gebakken kakkerlak!!!!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Joost en Nina

17 Maart 2008 | Suriname, Paramaribo

Heeee lieve allemaal,

Hier weer een berichtje vanuit Paramaribo…Allereerst heel erg bedankt voor alle donaties. We hebben veel binnen gekregen dus alle dossiers kunnen gekocht worden en het geld dat we overhouden gaan we spenderen in de kroeg;)..haha…neeej hoor daar gaan we een woordenboek en andere dingen voor kopen die ze hier nodig hebben.
Buiten de kakkerlakken die we op onze kamer vinden, een kakkerlak door midden gesneden in het eten van Joost en Nina die midden in een mierennest gaat staan (en die beesten bijten echt hard) gaat het goed hier. We hebben af en toe (iedere dag ongeveer) nog wel last van een flinke hoosbui (sribi boesies). Onze straat wordt soms een rivier en de taxi’s denken daarom het dubbele bedrag te kunnen vragen voor een ritje. Mooi niet dus!!
Ow en volgens een van de taxi mannen komen er slangen uit de riolering, omdat die te vol is en die liggen dan voor ons huis. Krokodillen schijnen ook wel eens gespot te zijn!!!jaaa wat is het toch fijn om hier in Paramaribo te zijn:)
Gelukkig hebben we inmiddels ook weer wat zonnige dagen gehad, dus we kunnen weer lekker bakken in ze zon. Het is hier ongeveer 30 graden. Bij jullie? Min drie??haha
We hebben afgelopen weken een aantal dingen ondernomen waar we even een verslagje van willen doen.
Nina is begonnen met salsa les. Erg moeilijk om de salsa en de merengue uit elkaar te houden. Als je dan met een Surinamer danst dat gaat het nog, maar die Nederlandse mannen zijn echt een ramp. Na de lessen meteen even alle pasjes uitgeprobeerd in de discotheken hier en de Surinaamse mannen komen graag helpen. Voor Bakra meisjes hier doen ze echt alles. Kan soms heel handig zijn, maar af en toe ook om gek van te worden.
We zijn vorig weekend naar Nickerie geweest. Na 4 uur hobbelen over een prachtige weg vol met bomen en rijstvelden kwamen we aan in Nickerie (ligt ten westen van Paramaribo). We gingen op een markt kijken en daarna naar de zeedijk. De zee was helaas alleen in de verte te herkennen en je had ongeveer het zelfde uitzicht wanneer je in Zeeland naar het water gaat. Daarna gingen we een beetje rondrijden en naar een Hindoestaans crematorium kijken. Daar worden de doden verbrand in de openlucht. We konden nog as deeltjes en schoenen:s terug vinden.
Toen we dit allemaal hadden bezocht dachten we dat nu wel het spannendste gedeelte van de tocht kwam. We wilde namelijk nog naar een natuurreservaat waar ze krokodillen hebben. Helaas had je daar van te voren voor moeten reserveren dus dat kon niet doorgaan. Dan maar weer terug naar huis want in Nickerie was verder weinig te beleven. En daar gingen we weer met zijn alleen 5 uur rijden terug.
We waren met een Hindoestaanse familie mee dus we werden tijdens de rit volgepropt met eten. Cassave, bara en nog iets van garnalen in een jasje. Allemaal heel erg lekker.
We hebben wel met zijn allen besloten dat we nooit meer 8 tot 9 uur in een auto gaan zitten om vervolgens in een stad terecht te komen waar niet zoveel te doen is.
Maar we hebben wel een hele gezellige dag gehad met zijn allen.
De volgende dag zijn we met hetzelfde busje en chauffeur naar cola-kreek geweest. Dat is een kreek met de kleur van Cola. We hebben denk ik een half uur kunnen zwemmen en toen begon het toch hard te regenen. Joost, Jelle en ik hebben nog een poging gedaan om in de regen te zwemmen. Was best relaxed totdat het begon te onweren. Toen maar snel het water uit gegaan en in ons hutje gaan zitten.
De regen wilde maar niet ophouden dus zijn we weer op tijd naar huis gegaan. Het was een zeer apart weekend en we hebben veel gezien.
Afgelopen maandag zijn we met de stagiaires van onze stage een plantage tour gaan maken. In een klein houten bootje zijn we de Suriname en de Commewijne rivier afgevaren.
Het was heerlijk weer dus we hebben de eerste 1.5 uur op het water gedobberd en dolfijnen gezocht. Helaas lieten ze zich niet zien.
De beide rivieren worden omgeven door erg mooie natuur. Moeilijk uit te leggen hoe mooi dat eruit ziet, maar we hebben foto’s gemaakt.
Na het dolfijnen zoeken zijn we naar enkele plantages geweest. Echt raar om te bedenken dat daar een tijd geleden allemaal slaven zaten. De plantages liggen in een hele mooie omgeving en zijn allemaal erg goed onderhouden. Er wonen op dit moment ook mensen.
Op plantage Frederiksoord zijn we gaan eten en hebben we een tijdje rond gehangen.
Aan het einde van de dag hebben we nog een poging ondernomen om dolfijnen te spotten en we hebben ze gelukkig in de verte even mogen zien.
Daarna zijn we naar Nieuw Amsterdam gegaan om daar nog even te kijken. Een erg mooie plaats waar je best je oude dag kan doorbrengen. Helaas kwam er weer een gigantische hoosbui over dus we moesten heel snel terug naar de boot.
Het was echt een hele leuke dag en vooral ook om de omgeving van Paramaribo wat beter te leren kennen.
Afgelopen week zijn we weer druk bezig geweest op stage. We zitten hier inmiddels alweer 7 weken en moeten echt eens iets gaan doen voor ons afstudeerproject. Het contact met de kinderen gaat weer steeds beter en de bijlessen ook;).
Het uitgaansleven leren we hier inmiddels goed kennen. Afgelopen week zijn we een aantal keren goed gaan stappen en moeten daar nu nog van bijkomenJ
Afgelopen vrijdag hadden een feestje met het thema “fout”. Nou we zagen er uit!!!haha..Jullie zullen het zien op de foto’s. Joost zag eruit als een pooier en Nina kwam in de richting van een heroïne “dame”.
Daarna met zijn allen de stad in met de foute kleren. Met een grote groep is dat niet zo erg, totdat je uiteindelijk met zijn drieën overblijft en we ons ineens wel heel erg apart voelden. Het was wel echt een super avond.
En jullie zullen het nooit geloven, maar vandaag zijn we vrijwillig naar de kerk geweest. Een vrouw van onze stage vroeg of we een keer mee wilde gaan.
Het eerste uur hebben we allemaal Surinaamse liederen gezongen en staan klappen en dansen. Ook moest iedereen elkaar een hand gaan geven en een soort van groet uitbrengen. Daarna werden de gasten welkom geheten (wij dus) en moesten we gaan staan. We stonden er redelijk ongemakkelijk bij!!
Na het zingen kwam er een man uit Nederland die een of andere preek hield. Dit vonden we echt niet heel erg leuk en helaas duurde dat bijna 1.5 uur. Het was toch leuk om dit een keer mee te maken. Misschien laten we ons nog wel bekeren.
Vanmiddag zijn we toch maar eens iets gaan doen voor school en voor stage aangezien we nog niet zoveel hebben gedaan en over 4 maanden alweer naar huis moeten.
Volgend weekend gaan we onze derde poging ondernemen om naar Brownsberg te gaan en we gaan een zesdaagse tocht door het binnenland maken. Als we daarvan terug zijn dan zullen we weer een mooi verhaaltje schrijven.

We hopen dat het met iedereen nog steeds goed gaat en dat Nederland nog bestaat over 4 maanden. We hoorden dat sommige mensen nogal agressief reageren op de film van Wilders. Hoe zit het daar precies mee??
Wel voorzichtig doen allemaal en niet met vreemde mannen mee gaan.

Bigi brassa en bosis,

Joost en Nina

• 17 Maart 2008 - 21:32

Maurice En Ing:

Schatjes!

Wij willen foto's zien!!! haha...weer een mooi verhaal hoor! Goed hard gebeden in de kerk voor beter weer? Nien, jij ook niet met vreemde mannen meegaan hè salsaqueen ;)

dikke poen van ons!

• 17 Maart 2008 - 22:15

Thijs:

Hey fawaka?
    Goed om te lezen dat het allemaal ok gaat daar ondanks de hoosbuien. Lijkt me stiekem toch best verfrissend. Die kakkerlakken lijkt me minder prettig. Zitten die ook in je bed enzo? Freaky shizzle!
    Maar waar zijn die foto's van jullie outfits dan? Ben wel benieuwd.
    Hier alles boeng hoor (ik besteed geen aandacht aan Wilders).
    Laterssss,
    Thijs

• 17 Maart 2008 - 22:16

Thijs:

p.s.: hej Joost jij hebt toch ook salsales gehad man. ZO moeilijk is het verschil echt niet tussen salsa en merengue!

• 18 Maart 2008 - 08:12

Wies:

Dat zal goed vallen bij je schoonmoeder, Joost ;-)
    Fijn dat jullie het naar je zin hebben, kan alleen de pooier-foto niet vinden....
    Groeten Wies

• 18 Maart 2008 - 10:50

Joost:

Joow creme,

1 keer salsa dansen lijkt me meer dan genoeg! Ik vul mijn vrije avond liever op een andere manier ;)

• 18 Maart 2008 - 11:48

Kim:

Heee Nien!

Ikke wil ook foto's zien!
    Ja wordt spannend met die film.. hij is nog niet te zien (dacht ik...) maar valt wel mee denk ik.
    Wat leuk om te horen dat het jullie goed bevalt, jammer van de hoosbuien, maar altijd beter dan hier te zitten met 7 graden en regen...

Dikke poennn Kimmie

• 18 Maart 2008 - 15:40

Annique:

halllooooooo

hèhè, eindelijk weer eens een update :)
    Echt gaaf wat jullie allemaal meemaken. Wij zijn weer in nl, echt te snel omgegaan. Maar ook wel weer leuk om thuis te zijn. Zal het nieuws even kijken en jullie op de hoogte houden als er iets spannends gebeurt. Nien, je wist vast al wel dat heath ledger dood is he

Vond het leuk om je zondag even te spreken en kan niet wachten om langs te komen!!!

geniet ervan en niet teveel drinken :P

x

Annique en Pim

• 18 Maart 2008 - 20:25

Linda:

Heej Nien en Joost!
    Wat leuk zo'n uitgebreid verhaal :)!! Fijn dat de zon weer vaker schijnt, alleen jammer van die hoosbuien... Jullie maken heel wat mee zo te horen, haha! Kakkerlakken, mierenhopen, salsa dansen, zwemmen in cola... En die 'foute' foto's... haha... ik zie jullie al helemaal voor me tijdens het uitgaan :)! Ik ben alvast benieuwd naar jullie volgende verhaal met natuurlijk leuke foto's!!
    Kus, Linda

• 18 Maart 2008 - 20:29

Jan En Ing:

Hoezo fout? Anders.... en dat is per definitie niet slechter toch? Het is niet verwonderlijk dat jullie veel bekijks hadden! We zijn benieuwd naar de rest van de foto's!
    Heel veel plezier in het binnenland. Daar kunnen jullie waarschijnlijk wel weer jezelf zijn!

liefs

• 19 Maart 2008 - 08:16

Mariek:

Hé Nien en Joost!

Leuk om jullie belevenissen weer te lezen! Wat een belevenissen zeg, oeh ik zie die kakkerlakken, slangen al helemaal voor me! Verder ben ik alleen maar jaloers hoor!!! En ook leuk om die foute foto's te zien!

Geniet ( maar dat doen jullie zeker, groot gelijk!)

Liefs,

Mariek

• 19 Maart 2008 - 15:00

Carolien:

Ha jongens!
    Dat klinkt allemaal lekker zeg...ik weet niet wat ik enger vind, die kakkerlakken of jullie in je foute-outfit! Ik had eerst de fotos bekeken, en toen het verhaal :S Enneh...ik blijf het volhouden: wij willen méér fotos! heel veel plezier nog!
    Kus, Caro

• 19 Maart 2008 - 17:37

Elke:

Wat zien jullie eruit zeg! Kan me voorstellen dat je je minder prettig voelt,zonder grote groep. Jammer van de regenbuien, maar hier is het nog minder, vandaag sneeuw, regen en zon op één middag, daarvoor moet je in Nederland zijn, haha. Veel plezier nog! En ik wil ook graag meer foto's zien!

• 19 Maart 2008 - 23:14

Marlieke:

Hola guapos!

Vind jullie zo mooi.. :) Haha, haal je carnaval toch een beetje in he Nien? Jullie fotos zijn echt leuk! En Joost, ben het eigenlijk wel met Thijs eens, ik ga hier ook salsadansen, dus als je Nina en mij een beetje wil bijhouden.. ;)

Dikke bosi terug

• 22 Maart 2008 - 16:32

Maris:

Hallo het is gelukt om jullie op te sporen op waar ben je nu. Je weet het compueren is niet zo mijn ding!!! ik hou van een heel ander ding. Maar wat leuk om te zien en te lezen. Met mijn grijze hoofd kan ik verzuchten"Wat een geweldige ervaring" . De foto's geven een goede indruk van zuid-amerika en hoe jullie het daar hebben. Nog geen ratten in de kamer of op de WC's gehad? En ik mag aannemen dat je angst voor spinnen nu ook wel verdwenen is. het is inmiddels pasen hier en dan zou je enig voorjaarsweer verwachten . Maar no way! Lijkt meer op een van onze kerstdagen weer. Koud , regen , grijs. geniet van de surinaamse zon en werk ze! Klinkt goed wat jullie daar doen. Liefs ,maris

• 23 Maart 2008 - 10:30

Jeske:

Hee Poepies,

Leuk om zo'n uitgebreid verhaal te lezen. Er komt alleen vrij weinig werken en stage aan de orde :P Haha Groot gelijk hoor!!!

Moet er niet aan denken dat die slangen echt boven water komen... IEEEEE, maar goed, gelukkig heb je een stoere man bij!!

Het klinkt echt allemaal super. Begin toch wel een beetje jaloers te worden. En Salsa les, met mooie mannen?!?!?! Doe je goed meid!!!!!

Geniet ervan!!!

Dikke kus, JEske

• 25 Maart 2008 - 20:42

Marielle:

Leuk hoor die verhalen en zeker ook de foto's.Die beesten zou ik toch wel wat griezelig vinden,maar ja dat went blijkbaar ook.Blij dat het jullie zo goed vergaat en veel succes weer verder.
    Groetjes Marielle

• 29 Maart 2008 - 17:03

Hoi Joost en Nina,

we zijn een beetje traag van reactie, maar we hadden jullie verhaal al lang gelezen en nu pas zien we de pooierfoto's. Je snapt dat we ons toch een beetje zorgen gaan maken over onze dochter, Joost! Wat zijn je ambities als je terug bent in Nederland? Vrijwillig naar de kerk gaan klinkt weer als het andere uiterste: nog maar nèt op het criminele pad en dan alweer bekeerd? Dat bedoelt Wies zeker met "Dat zal goed vallen bij je schoonmoeder".
    Nou Joost, we zijn heel trots op je, zoals je weet, en wensen je weer veel plezier en succes met je activiteiten in Suriname.(Dat geldt natuurlijk ook voor Nina)
    En grappig hè, dat je zelfs daar een Zeeuw uit de Goese polder tegen komt!
    hartelijke groeten van Willem en Els

• 29 Maart 2008 - 22:08

Hoi Joost en Nina,
    we hadden vanmiddag al een berichtje geschreven, maar dat heeft kennelijk de censuur niet gehaald. We doen dus nog maar een poging. Als we je zo op de foto zien dan worden we toch wel een beetje ongerust over de toekomst van onze dochter, Joost. Je hebt toch geen ambities in de richting van de criminaliteit? Met dit hoofd en deze outfit kom je behoorlijk geloofwaardig over. En dan dat kerkbezoek er achteraan, dat is weer het andere uiterste: hebben ze je nog niet kunnen bekeren? Je snapt dat we toch blij verrast waren toen we dat lazen (ahum)
    Nee hoor, blijf maar lekker zoals je bent. We zijn hartstikke trots op je en wensen jullie weer veel plezier en succes met het werk dat jullie doen.
    Oja, wat grappig hè, dat je zelfs in Suriname een echte Zeeuw uit de Goese Polder tegenkomt!
    hartelijke groeten voor jullie allebei van Willem en Els

• 29 Maart 2008 - 22:12

Willem En Els:

nog één keer vandaag. Jullie hebben wel gemerkt dat we echt een beetje kippig zijn. we hadden gedacht dat ons bericht bovenaan zou verschijnen, maar het blijkt onderaan te staan. Kun je onze interessante gedachten twee keer lezen.
    Het wordt tijd om naar bed te gaan. We krijgen zomertijd vannacht. Daar doen ze in Suriname niet aan, zeker?
    daag!
    Willem en Els